ALLMÄNNA VILLKOR FÖR TRYGGHET
1. INLEDNING
1.1. Dessa allmänna villkor gäller för det skydd som du (nedan kallad "Konsumenten") köper och som tillhandahålls av Electrolux Hemprodukter AB] (nedan kallat "AEG") med avseende på den Produkt som du har angett ska omfattas av det skydd du köper ("Trygghet").
1.2. Ingenting i dessa allmänna villkor är avsett att begränsa några av dina lagstadgade rättigheter eller någon kommersiell garanti som redan gäller för den aktuella Produkten.
1.3. En förutsättning för att Konsumenten ska kunna köpa tjänsten Trygghet är att den aktuella Produkten som Trygghet avser vid tillfället för köpet antingen omfattas av reklamationsrätt enligt konsumentköplagen eller kommersiell garanti.
1.4. Trygghet kan även köpas i samband med reparation eller besök av Servicetekniker och då Produkten konstaterats vara fungerande skick. Dock får produkten inte vara äldre än sex (6 år).
1.5. I samband med köp av Trygghet ska Konsumenten kunna stödja datum för inköp av Produkten med kvitto.
1.6. Trygghet träder i kraft och gäller under en period på två år efter utgången av den relevanta lagstadgade och kommersiella garantin för den aktuella Produkten. Om den lagstadgade och kommersiella garantin redan har löpt ut vid den tidpunkt då Trygghet köptes kommer Trygghet att träda i kraft och gälla under en två årsperiod räknat från det datum Trygghet köptes av Konsumenten.
1.7. Trygghet innebär att AEG vid händelse av Funktionsfel åtar sig att reparera Produkten inom det reparationsnätverk som AEG byggt upp i Sverige.
2. DEFINITIONER
När följande termer används i dessa allmänna villkor kommer de att ha följande betydelse:
2.1. Funktionsfel - oförmågan att använda Produkten normalt i enlighet med dess avsedda användning, orsakad av ett plötsligt och oväntat upphörande av den korrekta funktionen hos Produktens element eller komponenter på grund av interna mekaniska, elektriska, elektroniska, pneumatiska eller hydrauliska skäl, som inte orsakas av mänskliga handlingar eller som inte är ett resultat av användning av AEG-produkten inte i enlighet med en användarmanual.
2.2. Kundservice – AEG kundservice, som sköter handläggningen av ett reklamationsärende. Kontaktuppgifter till kundservice finns på AEG webbplats www.aeg.se
2.3. Ej reparerbart fel - fel, som leder till att det är tekniskt omöjligt eller inte ekonomiskt försvarbart att återställa Produkten.
2.4. Produkt – En produkt kan vara någon av följande hushållsapparater: ugn, spis, mikrovågsugn, köksplatta, fläkt, frys, kylskåp, tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin som marknadsförs under något av Electrolux varumärken (Electrolux, AEG, Husqvarna), förutsatt att (i) produkten har godkänts enligt produktens manual för användning inom EES, Schweiz eller Storbritannien och (ii) är placerad i Sverige på dagen för ett Funktionsfel. För det fall att Produkten skulle vara lokaliserad utanför Sverige i samband med att Funktionsfel uppstår kommer AEG fortfarande uppfylla sina åtaganden enligt dessa Allmänna Villkor förutsatt att Konsumenten på sin egen bekostnad åtar sig att transportera Produkten till Sverige.
2.5. GDPR – Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG.
2.6. Allmänna villkor – dessa allmänna villkor.
2.7. Kommersiell garanti – frivillig garanti som Konsumenten erhåller för Produkten av AEG som tillverkare, importör, distributör eller säljare av Produkt
2.8. Ny Produkt – en produkt som är tillgänglig i Sverige, med motsvarande eller jämförbara tekniska parametrar som den Produkt den ersätter i händelse av Ej reparerbart fel. Ny Produkt kan komma att avvika från Produkten vad avser design.
2.9. Servicetekniker – en servicetekniker hos AEG eller en servicetekniker som anlitats av AEG, baserad i Sverige, utsedd av AEG för att reparera eller byta ut Produkt
3. REPARATIONENS OMFATTNING
3.1. Antalet Funktionsfel för vilka en reparation kan planeras för Produkten är begränsat till 5 per månad.
3.2. Om en reparation av Produkten inte är tekniskt genomförbar, inklusive men inte begränsat till på grund av brist på reservdelar, eller om kostnaderna för reparation av Produkten enligt AEG (eller serviceteknikerns) rimliga uppfattning överstiger återanskaffningsvärdet för den berörda Produkten, eller om en reparation av Produkten av någon annan anledning inte verkar ekonomiskt genomförbar, förbehåller sig AEG rätten att fullgöra sina skyldigheter genom att leverera en likvärdig ersättningsprodukt från samma tillverkare med i stort sett samma egenskaper som den berörda Produkt En ersättningsprodukt kan innebära en rekonditionerad produkt.
3.3. AEG är inte skyldig mer än två reparationsförsök med avseende på någon specifik försämring av funktionaliteten eller skada på Produkt När två försök att reparera Produkten har gjorts utan framgång, har AEG rätt att leverera en likvärdig ersättningsprodukt och artikel 3.2 tillämpas i enlighet därmed. Oaktat det föregående förbehåller sig AEG rätten att reparera Produkten mer än två gånger innan Produkten kommer att bytas ut i enlighet med artikel 3.2.
3.4. Beslutet om huruvida Produkten kan repareras ligger helt och hållet hos AEG (eller serviceteknikern). Orsaker till irreparabilitet kan inkludera, men är inte begränsade till, (i) brist på reservdelar, (ii) om kostnaden för att reparera Produkten enligt serviceteknikerns rimliga uppfattning överstiger återanskaffningsvärdet för den berörda AEG-produkten, eller (iii) om reparationen av Produkten av någon annan anledning verkar ekonomiskt ogenomförbar.
3.5. Kostnaderna för byte av förbrukningsvaror såsom filter, oljor och vätskor ska endast täckas om det är nödvändigt att byta ut det (helt eller delvis) på grund av skada på AEG produkten.
3.6. AEG har rätt att efter eget gottfinnande ombesörja reparation eller utbyte av Produkten i Konsumentens lokaler eller, utan extra kostnad för Konsumenten, för transport till och från den plats där leverantören av reparationstjänster är belägen.
3.7. Efter bytet ska den juridiska äganderätten till Produkten övergå till AEG om och när en Ny produkt har levererats till Konsument Äganderätten till alla delar av Produkten som har bytts ut ska övergå till AEG vid den tidpunkt då de relevanta delarna byts ut.
4. BOKA EN REPARATION
4.1. I händelse av ett Funktionsfel kan Konsumenten boka ett reparationsbesök genom att ringa kundservice på 0771-767676, eller om tillämpligt via följande webbplats https://www.aeg.se/support/repairs/ Bekräftelse på reparationsbesöket kommer att ges inom 48 timmar. När ett reparationsbesök har bokats och bekräftats kan det avbokas upp till 24 timmar före servicebesöket. Om Konsumenten avbokar senare eller underlåter att avboka förbehåller sig AEG rätten att debitera Konsumenten en avgift på 499 SEK.
4.2. Vid bokning av ett reparationsbesök är Konsumenten skyldig att lämna följande information i identifieringssyfte:
4.2.1. Det berörda märket och modellen för Produkten, inklusive produktnummerkod (PNC) och serienummer, och
4.2.2. En detaljerad beskrivning av Funktionsfelet, möjliga datum för tillhandahållande eller överlämnande av Produkten till Serviceteknikerns personal för reparation av Produkten eller i händelse av ej reparerbart fel – för att byta ut Produkten, under Serviceteknikerns ordinarie arbetstid.
4.2.3. Garantibevis och kvitto på köp av Produkten (datum).
4.3. Konsumenten är skyldig att ställa Produkten till förfogande för Serviceteknikern på den plats där den används i Sverige på överenskommen dag och tid. Produkterna i en inbyggd installation måste göras tillgängliga för reparation av Konsumenten på ett sådant sätt att reparationer kan påbörjas omedelbart. Då Serviceteknikern kommer att bära arbetskläder, inklusive skor, är Konsumenten skyldig att säkerställa att golv och andra ytor är skyddade. AEG eller en av AEG anlitad tjänsteleverantör ansvarar inte för uppstådda skador som orsakats på grund av att Konsumenten inte har säkerställt tillräckligt skydd, med undantag för om sådan skulle bero på fel eller försummelse från AEG eller anlitad tjänsteleverantörs sida.
5. UNDANTAG
5.1. Trygghet omfattar inte:
5.1.1. Skador till följd av användning av förbrukningsmaterial eller produktdelar, som till sin natur slits innan Produktens livslängd har löpt ut vid regelbunden användning, i synnerhet, såsom glödlampor, engångsbatterier, fjärrpiloter eller antenner.
5.1.2. Skada på Produkten till följd av användning på ett sätt som inte överensstämmer med dess avsedda användning eller rekommendationer som följer av Produktens användarmanual.
5.1.3. Skada orsakad av felaktig installation av Produkten, inklusive installation som inte överensstämmer med den avsedda användningen eller rekommendationerna i användarmanualen, utom i de fall där Produkten har installerats av säljaren av Produkten eller andra personer som agerar på dennes vägnar;
5.1.4. Mekanisk skada på Produkten, orsakad av ingrepp i dess struktur, i synnerhet störningar i Produktens strukturella delar, interaktioner mellan dess komponenter eller programvara installerad i Produkten, samt modifieringar eller justeringar (i) som går utöver det omfång som anges i användarmanualen eller (ii) som utförs på ett sätt eller under förhållanden som inte överensstämmer med rekommendationerna i den manualen. Undantaget omfattar inte eventuella störningar av en Servicetekniker.
5.1.5. Skador till följd av reparationer av en Produkt utförda av obehöriga personer.
5.1.6. Skada på Produkten där tillverkarens ursprungliga säkerhetsfunktioner har manipulerats.
5.1.7. Skador på Produkten till följd av användning av den för affärsrelaterade ändamål.
5.1.8. Skador orsakade av korrosion, oxidation, förkalkning eller annan form av gradvis nedbrytning som är resultatet av regelbunden användning av Produkten eller skador som inte påverkar produktens funktionella egenskaper negativt, såsom skador på utseendet, bucklor, repor och missfärgning.
5.1.9. Skada som orsakats uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet.
5.1.10. Skador till följd av försummelse av underhåll eller periodiska inspektioner som rekommenderats av tillverkaren av Produkten.
5.1.11. Skador till följd av påverkan på Produkten av yttre termiska, kemiska faktorer, vätska, fukt, för högt tryck, strålning, vibrationer, explosion eller felaktig ventilation.
5.1.12. Skador till följd av felaktig transport av Produkten.
5.1.13. Produktionsskador eller strukturella defekter som upptäckts av tillverkaren och som leder till att produkten återkallas från marknaden.
5.1.14. Skada som består av förlust av data som lagras på Produkten eller Produktens programvara.
5.1.15. Skador till följd av användning av ytterligare utrustning i AEG-produkten som skiljer sig från den som rekommenderas av tillverkaren.
5.1.16. Skada på tillbehör till Produkten som säljs tillsammans med Produkten eller köps separat.
5.1.17. Kostnader för underhåll och montering av Produkten.
5.1.18. Kostnader för att fästa skyddstätningar eller andra ytterligare säkerhetsfunktioner.
5.1.19. Skador på Produkten orsakade av naturkatastrofer, inklusive men inte begränsat till, blixtnedslag, översvämning, brand, spänningsförändringar och eventuella fel på ström, gas, luftkonditionering, ventilation, telekommunikation, åskskydd och larmnätverk.
5.1.20. Skador och kostnader för tredje part.
5.1.21. Funktionsstörningar orsakade av djur, inklusive gnagare och insekter.
5.1.22. Extra kostnader kopplade till att farbar väg (dvs. öar med färjeförbindelse) saknas till platsen Produkten förvaras.
5.1.23. Andra kostnader eller uteblivna intäkter, såsom t.ex. utebliven inkomst, eller kostnader, såsom ersättning för förstörd mat, som Konsumenten kan komma att åsamkas.
6. PRISER OCH BETALNING
6.1. Priserna för Trygghet kommer att vara de som anges på aeg.se eller aeg.se vid den tidpunkt som beställning av Trygghet lades. AEG förbehåller sig rätten att ändra priset på från tid till annan.
6.2. I priset för Trygghet ingår moms (i förekommande fall) enligt den skattesats som tills vidare debiteras i Sverige.
6.3. Trygghet betalas med betalkort (VISA/MasterCard), Swish alternativt mot faktura. Vid fakturering tillkommer en fakturaavgift.
7. KOMMUNIKATION
7.1. För frågor som rör Trygghet kan Konsumenten kontakta AEG när som helst under normal kontorstid via telefon 0771-767676 eller chat på www.aeg.se
7.2. AEG kan komma att kontakta Konsumenten under normal kontorstid via telefon eller skriftligen, inklusive e-post till den relevanta adress som Konsumenten angivit.
8. DATASKYDD
8.1. AEG i egenskap av personuppgiftsansvarig kommer att behandla vissa personuppgifter om Konsumenten (dvs. kontaktinformation och information om den Produkt som Konsumenten har köpt) i den mån det är nödvändigt för att uppfylla sina skyldigheter enligt Trygghet. Detta inkluderar överföring av dessa uppgifter till andra företag inom AEG-koncernen och tredje parter som anlitas av AEG i syfte att utföra reparation och/eller utbyte av Produkten. Alla mottagare av Konsumentens personuppgifter kommer att befinna sig inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
8.2. Konsumentens personuppgifter kommer att bevaras under skyddsperioden och därefter i tio år.
8.3. Konsumenten har rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av hans/hennes personuppgifter eller begränsning av behandling som rör honom/henne eller kan invända mot behandlingen eller hävda rätten till dataportabilitet, inom ramen för tillämplig dataskyddslagstiftning, i enlighet med vad som anges i integritetspolicyn som finns tillgänglig på AEG hemsida https://www.aeg.se/overlays/data-privacy-statement/. Konsumenten har även rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten i Sverige.
8.4. Kontaktuppgifterna till AEG i egenskap av personuppgiftsansvarig kan härledas från ingressen till dessa Allmänna Villkor. Kontaktuppgifter till AEG dataskyddsombud är:
AB Electrolux (publ), Data Protection Officer, 105 45 Stockholm, Sverige, privacy@electrolux.com.
9. ÅNGERRÄTT
9.1. Om du är konsument har du, när du köper en tjänst på distans, 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du behöver inte ange något skäl för att nyttja ångerrätten. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du ingick avtalet att köpa vår tjänst.
9.2. Meddela AEG inom ångerfristen om du vill frånträda avtalet om köp av vår tjänst och därmed nyttja din ångerrätt. Meddelandet kan ske muntligen eller skriftligen så länge du anger tydligt att du vill nyttja din ångerrätt. För blankett som du kan använda för utövande av ångerrätten kan du använda detta ångerformulär.
9.3. Om du utövar din ångerrätt inom ångerfristen och du har betalat för tjänsten i förväg återbetalas betalt belopp för den aktuella tjänsten du har köpt. Återbetalning sker utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar från den dag då vi tog emot ditt meddelande om att du vill utöva ångerrätten. Återbetalning sker genom samma betalningsmetod som du använde vid köpet av tjänsten.
10. SLUTBESTÄMMELSER
10.1. Om någon bestämmelse i dessa Allmänna Villkor (eller del av någon bestämmelse) anses vara ogiltig, olaglig eller omöjlig att verkställa av någon domstol eller annan behörig myndighet, ska den bestämmelsen eller delbestämmelsen, i den utsträckning som krävs, inte anses utgöra en del av dessa Allmänna Villkor och giltigheten och verkställbarheten av övriga bestämmelser i dessa Allmänna Villkor ska inte påverkas.
10.2. Det svenska språket är det språk som används i relationerna med Konsument
10.3. Dessa allmänna villkor gäller för Trygghet som köpts efter den 25 mars 2025.